Weg met gaatjes! Preventieve mondzorg

Een Amerikaanse verzekeraar heeft aangetoond dat één gaatje in een tand of kies, tijdens een heel leven wel 1600 Euro kost aan tandartsbehandelingen. Het systeem dat verzekeraars hanteren bij het vergoeden van mondzorg, stamt uit de periode van en net na de Tweede Wereldoorlog, toen veel mensen veel acute problemen hadden en tandartsen moesten redden wat er te redden viel.
Vandaag de dag is tweemaal per dag poetsen met fluoride tandpasta voor de meeste mensen standaard en zijn gebitten veel gezonder geworden. Een nog steeds veel voorkomend probleem, cariës (gaatjes), is het gevolg van net niet goed genoeg poetsen. Voorlichting door tandartsen en mondhygiënisten kan daardoor veel problemen voorkomen. Door het huidige vergoedingensysteem, worden zij echter niet aangezet om meer aan preventieve voorlichting te gaan doen. En hebben 41% van de Nederlandse vijfjarigen tenminste één gaatje.
Dat het anders kan, bewijst de aanpak twee tandartsen in de jaren ’70 in Nexø, op het Deense eiland Bornholm zijn gestart. De nadruk hierbij lag op het geven van instructies over mondzorg aan ouders. De halfjaarstermijn voor controle werd losgelaten en in plaats daarvan aangepast aan de hoeveelheid zorg en controle die patiënten nodig hadden. Na 18 jaar hadden deze kinderen 81% minder gaatjes, dan kinderen die traditionele mondzorg kregen.

Zes tips uit deze preventieve aanpak waar je zelf mee aan de slag kan:

1) Tenminste tweemaal daags poetsen met fluoride tandpasta, passend bij de leeftijd. Na het poetsen de tandpasta wel uitspugen, maar niet spoelen; op die manier kan de fluoride nog even doorwerken.
2) Vraag om poetsinstructies bij de tandarts en mondhygiënist. Zij moeten natuurlijk ook nagaan of de adviezen ook werkelijk en correct worden opgevolgd.
3) Vanaf het doorkomen van het eerste tandje, beginnen met tandenpoetsen bij je kindje. Totdat kinderen 10 jaar oud zijn moeten ouders helpen met poetsen en na-poetsen.
4) Gebruik tandenstokers of speciale tandenragertjes om moeilijk bereikbare plekjes goed schoon te krijgen.
5) Minder suiker! Door minder suiker te gebruiken help je je tandglazuur gezond te houden. Dus: geen suiker in koffie en thee, beperk het gebruik van frisdrank en snoep. En zorg voor maximaal zeven eetmomenten op een dag.
6) Ga regelmatig naar de tandarts. Overleg met de tandarts of elk half jaar controle past bij jouw individuele mondzorgbehoefte, of dat een andere regelmaat beter is.

Bron: NRC 17-02-2018

Weg met gaatjes! Preventieve mondzorg

10 tips voor een gezonde BBQ

Healthy-BBQ

Nu het eindelijk zomer is in Nederland is natuurlijk iedereen de BBQ aan het gereed maken voor een avondje lekker eten en genieten van het weer. Ten minste, hier wel! En voor de liefhebbers van gezonde en gevarieerde voeding heb ik hieronder een lijstje gemaakt met lekkere recepten en tips om te kunnen BBQ’en op een verantwoorde manier, zónder dat dit ten koste gaat van het genieten. Lees snel verder! Lees verder “10 tips voor een gezonde BBQ”

10 tips voor een gezonde BBQ

Weer een nieuw product op de markt: Optimel Drinkyoghurt Griekse stijl

optimel drinkyoghurt griekse stijlLaatst liep ik, Christie, door de stad en kreeg ik een gratis Optimel Griekse Stijl drinkyoghurt in mijn handen gedrukt. Ik heb al grote billboards gezien van dit product en het internet staat er ook weer vol mee. Wij van VodiService zijn altijd benieuwd wat voor een nieuw product dit nu weer is. Over smaak valt niet te twisten, dus daar kunt u zelf over oordelen. Wat mij betreft smaakt hij hetzelfde als normale Optimel drink, maar ik ben geen fijnproever…

Ik kan wel wat zeggen over de ingrediënten en voedingswaarde in vergelijking met normale Optimel drinkyoghurt en Optimel drinkyoghurt ‘Griekse stijl’.

Als ik kijk naar de ingrediëntenlijst, dan zijn de ingrediënten niet echt anders. Het enige verschil is een smaakaroma. Als ik kijk naar de voedingswaarde, dan heeft de drinkyoghurt ‘Griekse stijl’ net wat meer suikers en eiwitten dan de gewone drinkyoghurt en dus ook wat meer calorieën. De suikers zijn trouwens de van natuurlijke aanwezige suikers. Om de ‘Griekse Stijl’ te creëren is dus wel een beetje gespeeld met het recept.

Vergelijkingstabel normale drinkyoghurt en ‘Griekse stijl’ drinkyoghurt

Voedingswaarde per 100 ml Optimel yoghurtdrink

(aardbei, kokos)

Optimel yoghurtdrink Griekse Stijl (vijg)
Energie 33 kcal 44 kcal
Vet 0 g 0 g
Koolhydraten 4,1 g 5,8 g
Waarvan suikers 3,6 g 5,3 g
Eiwit 3,1 g 4,2 g
Zout 0,11 g 0,14
Calcium 100 mg 140 mg
Vit B2 0,13 mg 0,15 mg
Vit B12 0,27 μg 0,29 μg

Om te ontdekken wat voor nieuw product dit nu werkelijk is, heb ik onderzoek gedaan naar wat Griekse yoghurt eigenlijk is. Gelukkig hoef ik niet lang te zoeken en heeft het televisieprogramma ‘De Keuringsdienst van Waarde’1 mij al het antwoord gegeven. De melk waarvan de yoghurt gemaakt is, komt gewoon uit Nederland. De yoghurtculturen kunnen van over de hele wereld vandaan komen, dat hoeft niet Griekenland te zijn. De fabrikant zegt ook dat het product geen Griekse yoghurt is, omdat het product niet in Griekenland gemaakt wordt. De naam ‘Griekse Stijl’ is aan het product gegeven, omdat het waarschijnlijk Griekse yoghurtculturen bevat. ‘Griekse Stijl’ is geen beschermde naam, dus alles wat maar een beetje lijkt qua smaak op normale Griekse yoghurt (wat 10% vet bevat), mag je ‘Griekse stijl’ noemen. Hieronder staat een tabel waarbij je de producten op voedingswaarde kunt vergelijken. Yoghurt ‘Griekse Stijl’ is qua calorieën niet veel anders dan de yoghurtdrink ‘Griekse Stijl’. In de yoghurt ‘Griekse Stijl’ zitten alleen meer eiwitten. Als je de ‘Griekse Stijl’ yoghurt weer vergelijkt met normale Griekse yoghurt dan zitten er in ‘Griekse Stijl’ veel minder calorieën en is het dus beter voor de lijn. Je kunt je alleen afvragen hoe ‘natuurlijk’ de Optimel yoghurt is, aangezien daar voornamelijk verdikkingsmiddelen en zoetstoffen aan toegevoegd zijn.

Vergelijking drinkyoghurt ‘Griekse stijl’, Yoghurt ‘Griekse stijl’ en Normale Griekse yoghurt

Voedingswaarde per 100 ml Optimel yoghurtdrink Griekse Stijl (vijg) Optimel yoghurt Griekse Stijl

(framboos)

Normale Griekse (room)yoghurt*
Energie 44 kcal 47 kcal 125 kcal
Vet 0 g 0 g 9,2 g
Koolhydraten 5,8 g 3,2 g 5,6 g
Waarvan suikers 5,3 g 2,7 g 5,6 g
Eiwit 4,2 g 7,0 g 4,7 g
Zout 0,14 0,10 g 0,18 g
Calcium 140 mg 120 mg 161 g
Vit B2 0,15 mg 0,21 mg 0,23 mg
Vit B6 0,21 mg 0,04 mg
Vit B12 0,29 μg 0,24 μg

* Volgens de eettabel van het Voedingscentrum

Maar wat gebeurt er als je zelf ‘Optimel’ of yoghurtdrink zal maken? Je weet immers dan precies wat voor recept het is.

Voedingswaarde per portie

 

150 ml magere yoghurt en

50 gram aardbeien mixen*

Yoghurtdrink (of yogi) 150 ml*
Energie 71 kcal 93 kcal
Vet 0,4 g 0,3 g
Koolhydraten 8,7 g 18,5 g
Waarvan suikers 8,7  g 18,5 g
Eiwit 6,7 g 4,1 g

* Volgens de eettabel van het Voedingscentrum

In deze tabel kunnen we zien dat je zelf dus heel makkelijk je eigen gezonde yoghurtdrank kan maken. Het bevat wel meer calorieën dan Optimel, maar het bevat minder calorieën dan de standaard yogidrink. Ook bevat het geen zoetstoffen of andere kunstmatige vulmiddelen, waar Optimel wel vol mee zit.

Maar heb je niet veel tijd, dan kan je wel weer voor Optimel kiezen, je komt daarmee wel aan je zuivelinname, maar let wel op met zoetstoffen, omdat zoetstoffen je lichaam ook ‘voor de gek’ kunnen houden. Drink er niet te veel van.

Mocht je willen afvallen, op gewicht willen blijven, juist willen aankomen, of als sporter spieren willen opbouwen, iedereen heeft weer andere doelen en iedereen heeft dus een persoonlijk voedingsadvies op maat nodig. Dus of je kiest voor het ene of het andere product, het hangt af van wat je doel is. Een sporter zal meer op de eiwitten moeten letten, een diabetes patiënt meer op de suikers en iemand die wil afvallen zal wat meer op de totale hoeveelheid calorieën moeten letten. Neem contact met ons op als je vragen hebt over wat in jouw situatie het belangrijkste of gezondste product is. Dit kan via: klik.

Dit artikel is geschreven door Vodiservice Diëtiste Christie Langeveld

Bronnen:

  1. Terugkijken keuringsdienst van waarde over Griekse, Bulgaarse en Turkse yoghurt? http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/30-110707-19-09-2013, Geraadpleegd op: 6 juli 2016.
  2. Meer lezen over welke kwark, yoghurt je nou kunt kiezen en hoe je zelf Griekse Stijl yoghurt maakt? Onze collega diëtisten hebben hier deze blog over geschreven, zij kijken niet waarvan je het meeste afvalt, maar ze kijken naar het eiwit percentage: https://www.iamafoodie.nl/foodie-1-jaar-gastblog-altijd-weer-die-saaie-kwark/

 


 

 

Weer een nieuw product op de markt: Optimel Drinkyoghurt Griekse stijl

Gezonde voeding om rimpels te helpen voorkomen!

Het hebben van een mooie en gladde huid heeft te maken met de aanwezigheid van de stoffen collageen en elastine in de huid. Naarmate we ouder worden en door invloeden van buitenaf (denk aan zonlicht, stress, roken, en ongezonde voeding) neemt de hoeveelheid van deze stoffen af waardoor er vorming van rimpels ontstaat.

Een gezond voedingspatroon met daarnaast regelmatige beweging en voldoende slaap heeft positieve invloed op je gezondheid en daarmee ook de gezondheid van je huid. Dit zijn 10 tips om gezonder te eten:  Lees verder “Gezonde voeding om rimpels te helpen voorkomen!”

Gezonde voeding om rimpels te helpen voorkomen!

Tips om minder vlees te eten

tumblr_nm2gprQoMX1qhkkczo1_1280

Inmiddels is het vast niemand meer ontgaan; de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding (1) van de Gezondheidsraad.  Met zijn allen worden we geacht om volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon te eten. Met betrekking tot de consumptie van rood en bewerkt vlees wordt aannemelijk bevonden dat er een verband is met een hoger risico op beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker. Het advies luidt dus om de consumptie van deze voedingsmiddelen te beperken. Maar hoe doe je dat?  Lees verder “Tips om minder vlees te eten”

Tips om minder vlees te eten